E-Connect

Monteren en installeren

Heeft u via uw Hobby dealer een SMART-Trailer systeem laten installeren, kijkt u dan op de Hobby pagina van deze site.

Voordat u gaat installeren is het van belang te kijken naar het Bluetooth bereik van de E-Connect. Het signaal kan maximaal 10m afleggen als het niet gehinderd wordt. Zodra de sensoren buiten de caravan zitten (E-Gaslevel, E-Load, E-Pressure), is het belangrijk te kijken of de E-Connect op de juiste plaats in het voertuig gemonteerd is. 

Beste locatie

Het is van belang de juiste plaats in uw caravan of camper te vinden waar u uw E-Connect kunt installeren. Zo kunnen metalen voorwerpen als koelkast, magnetron, maar ook de caravan of camper zelf het Bluetooth signaal verstoren. Dit geldt voor het signaal dat van de sensoren naar de E-Connect verstuurd wordt, alsmede voor het signaal van de E-Connect naar de telefoon in de auto.

Het Bluetooth signaal heeft over het algemeen een bereik van maximaal 10m.

Onderstaand plaatje geeft advies voor de beste locatie voor installatie van het systeem. Zo zorgt plaatsing hoog bovenin een caravan voor minder verstoringen richting de telefoon in de auto.

Aangezien ieder kampeervoertuig een andere lay-out heeft, is het soms een beetje zoeken wat de beste plek is. U kunt proberen of het bereik afdoende is wanneer de E-Connect in de buurt van de accu wordt gemonteerd. Is dat niet het geval, dan kan het kastje altijd op een andere plaats gemonteerd worden. U dient dan wel mogelijk de kabel te verlengen.

Spanningsbron

De E-Connect moet aangesloten worden op een 12V spanningsbron:

Huisaccu:                      dit heeft onze voorkeur.
Andere accu:                bijvoorbeeld van mover of startaccu in een camper. Door de grote vraag naar stroom van overige aangesloten apparaten, kan het zijn dat er pieken ontstaan waardoor de E-Connect zichzelf uitschakelt en opnieuw opstart. Hierdoor wordt het signaal verstoord.
Omvormer:                   door kleine wisselingen in de spanning (ruis) die doorgegeven wordt, kan het zijn dat de E-Connect niet goed functioneert.
13-polige stekker:      door kleine wisselingen in de spanning (ruis) die doorgegeven wordt, kan het zijn dat de E-Connect niet goed functioneert.

Wij adviseren een zekering (een standaard autozekering van minimaal 1A of eventueel 2,5A) en een schakelaar in te bouwen. Hiermee beveiligt u de E-Connect en kunt u hem gemakkelijk aan en uitzetten indien dit nodig is.

In het doosje van de E-Connect zit een 1,5m kabel met een stekker. Deze kan verlengd worden met een AWG22 kabel (min. 0,8 mm2). Wanneer een afstand van meer dan 10 meter overbrugd moet worden, dan is een iets dikkere kabel raadzaam. U kunt ook een standaard huishoudkabel met 2 draden (0,75 m2) gebruiken. Deze zijn bij iedere bouwmarkt te verkrijgen. 

Toevoegen (koppelen) E-Connect

Om gebruik te kunnen maken van de sensoren van E-Trailer dient er altijd eerst een E-Connect geactiveerd te worden in uw account. Dit doet u als volgt:

  1. Download en installeer de E-Trailer app en maak een account aan. Kijk hier hoe u dit moet doen.
  2. Zorg dat de E-Connect aan staat (12V)
  3. Zorg dat er een goede internet en Bluetooth verbinding beschikbaar is om de E-Connect te kunnen toevoegen
  4. Log in in de app met de gebruikersnaam en het wachtwoord
  5. Klik rechts onderin het scherm op de ‘+
  6. Scan de grijze QR-code kaart
  7. Volg de stappen in de app
  8. Zodra de E-Connect toegevoegd is, dient als eerste gecontroleerd te worden of er nog updates uitgebracht zijn. Meer informatie vindt u op de pagina over Updaten. Sommige modules werken niet of niet goed als de E-Connect niet up-to-date is
  9. Voeg daarna de gewenste modules toe aan het account. U kunt per product vinden hoe u dit precies doet

Geïnstalleerd door uw dealer

Is uw systeem door uw dealer al geïnstalleerd en gekalibreerd, dan doet u het volgende om het systeem in uw account over te zetten:

  1. Download en installeer de E-Trailer app en maak een account aan. Kijk hier hoe u dit moet doen.
  2. Zorg dat de E-Connect aan staat (12V)
  3. Zorg dat er een goede internet en Bluetooth verbinding beschikbaar is om de E-Connect te kunnen toevoegen
  4. Log in in de app met de gebruikersnaam en het wachtwoord
  5. Klik rechts onderin het scherm op de ‘+
  6. Scan de grijze QR-code kaart of enige andere QR-code kaart in uw systeem
  7. Volg de stappen in de app.

Er is iets met de QR-code

U kunt de QR-code niet scannen?

Het kan zijn, dat u de E-Trailer app nog niet gemachtigd heeft om gebruik te maken van de camera van de telefoon. Zet op uw telefoon deze machtiging aan.

U krijgt de melding QR-code ongeldig?

U heeft de QR-code gescand om uw product toe te voegen in de app en u krijgt een melding dat er iets mis is gegaan. Daar kunnen een paar redenen voor zijn:

  1. Bent u verbonden met het internet? Om uw module toe te voegen in de app, dient u verbonden te zijn met het internet
  2. U heeft uw QR-code mogelijk al gescand. De E-Connect is dan reeds toegevoegd aan uw account. U kunt dit helaas niet goed zien, omdat er geen specifieke module in het hoofdmenu komt te staan. Ga naar de algemene instellingen. Indien u daar onder Modules ziet staan Module toevoegen, dan is de E-Connect al in uw systeem aanwezig.
  3. De QR-code is niet bekend in de database of gekoppeld aan een ander account. Volgt u dan de stappen zoals beschreven bij E-Connect kan niet gevonden worden.
  4. Heeft u uw systeem 2e hands gekocht, dan kan het zijn dat de module nog in het account van de vorige eigenaar staat. In dat geval neemt u contact op met ons.

Updaten software

Het is mogelijk dat u de software op de E-Connect moet bijwerken of dat uw app verouderd is. Kijk hoe u uw systeem bijwerkt op de pagina over Updaten.

E-Connect kan niet gevonden worden

Controleert u de volgende punten:

  • Is de E-Connect van stroom voorzien (geen breuk in kabels, schakelaar aan, zekeringen intact)? Controleer eventueel de kleur van het LED lampje op de E-Connect. Kijk hier hoe u dit doet.
  • Zorg dat er maximaal 10 meter afstand is tussen telefoon en E-Connect.
  • Staan Bluetooth en GPS op de telefoon aan?
  • Bent u verbonden met internet (WiFi of 4 of 5G)?
  • Op Android toestellen en sommige iPhones kan er een Bluetooth koppelverzoek in de achtergrond  weergegeven worden. Kijk bij meldingen en accepteer het koppelverzoek.
  • Zorg dat er geen andere telefoons via Bluetooth met deze E-Connect verbonden zijn.
  • Heeft u uw app overgezet van een oude naar een nieuwe telefoon, dan is het raadzaam de E-Trailer app in zijn geheel te verwijderen en opnieuw te installeren vanuit de Google Play of App Store.

Heeft u alles gecheckt en lukt het dan nog niet, de QR-code van de E-Connect is uniek en is gekoppeld met 1 systeem. Mogelijk past de QR-code niet bij de E-Connect. Doet u dan het volgende:

  1. Zorg, dat u internet en Bluetooth heeft aan staan op uw telefoon
  2. Zorg, dat de E-Connect stroom heeft. Bij de nieuwere modellen zit er een LED lampje naast het stekkertje. Als deze blauw knippert staat de E-Connect aan en is klaar om te verbinden. Bij oudere modellen zitten de LEDs aan de binnenzijde, u hoeft dan even niets te controleren.
    Let op: De accu dient minimaal 10,8V spanning te leveren om de E-Connect aan te kunnen zetten.
  3. Open de app en ga naar de algemene instellingen
  4. Scrol helemaal naar beneden tot u het E-Trailer logo ziet
  5. Klik 5x op het logo. Dit zal langzaam beginnen te knipperen. Na enige tijd verschijnt er een pop-up met een MAC adres (XX:XX:XX:XX:XX:XX).
  6. Neemt u contact met ons op en geef dit MAC adres en uw gebruikersnaam in de E-Trailer app aan ons door. Stuurt u eventueel een screenshot van de pop-up

Controle status LED

Alle E-Connects hebben een of meerdere status LEDs. Bij sommige modellen zitten deze in de behuizing weggewerkt, andere modellen hebben naast de stroom aansluiting een klein rond LED lampje.

Binnen in de box

Bij sommige series van de E-Connect zit de status LED binnen in de zwarte behuizing. Schroef voorzichtig de 5 schroefjes los, open de behuizing. Sluit de kabel aan en kijk welke LEDs naast de aansluiting gaan branden.

LED uit: E-Connect staat uit/heeft geen stroom
2 LEDs branden: E-Connect is klaar om te verbinden
3 LEDs branden: E-Connect is mogelijk stuk. Neem contact op met E-Trailer
4 LEDs branden: E-Connect is verbonden
LEDs

Buitenkant box

Heeft u een E-Connect met een status LED aan de buitenkant, controleer deze.

LED uit: E-Connect staat uit/heeft geen stroom
LED blauw knipperen: E-Connect is klaar om te verbinden
LED blauw aan: E-Connect is mogelijk vastgelopen. Haal de stroom ervan af, wacht een paar seconden en start hem dan weer opnieuw op.
LED groen aan: E-Connect is verbonden
LED groen knipperen: E-Connect is een update aan het installeren. NIET UITZETTEN!
LED groen snel knipperen: E-Connect heeft software fout. Neem contact op met E-Trailer
LED rood: E-Connect heeft software fout. Neem contact op met E-Trailer
LED rood/blauw knipperen: E-Connect heeft software fout. Neem contact op met E-Trailer

 LEDs